Gari


När vi nu ändå ska göra egen sushi i helgen  passade jag nu på att förbereda lite. Då med att göra gari, inlagd ingefära. En mycket viktig ingridiens till sushi enligt mig.
Jag googlade receptet som var mycket enkelt:

Ingefära, 100g
5 dl vatten
1 dl risvinäger
1 dl socker
1 tsk salt

Skala ingefäran och skär i väldigt tunna skivor. Koka upp 5 dl vatten och stäng sedan av plattan och flytta kastrullen. Lägg i ingefäran och låt stå i 10 min. Hetta sen upp vinägern och tillsätt socker och salt. Låt det sedan smälta ihop. Häll nu av vattnet från ingefäran och lägg ingefäran i en glasburk. Häll över vinägerblandningen och låt det sedan stå och svalna. Kan ätas efter 4 timmar.

Mycket enkelt och så väldigt gott.




Kommentarer
Postat av: Annawii

ÅHHH! Det måste jag göra för jag älskar det! Tack för receptet gumman!



/utropsteckenmissbrukaren

2011-03-30 @ 15:55:07
URL: http://annawii.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0